L’inici de The Wicker Man, de Robin Hardy, any 73 (El hombre de mimbre en la versió doblada
al castellà, desconec si existeix versió catalana) és el mateix que a Twin Peaks: un detectiu de la metròpoli
arriba a un poblet bucòlic i reclòs en la seva closca illenca, per tal
d’investigar un delicte, ja sigui l’assassinat de Laura Palmer o la desaparició
d’una nena alertada per un anònim, ambdós símbols d’innocència; però la
investigació revelarà molts nivells de complexitat dins de l’isolat poble, no
visibles per a una mirada amb presses: en primer lloc, un renaixement del
paganisme i els seus rituals, als quals s’enfronta l’anglicà agent de policia,
en això molt diferent al xamànic agent Cooper.
L’agent comença a
ser testimoni dels estranys rituals
pagans celebrats pels illencs, festes insòlites que provoquen una gran
incomoditat al policia, entre d’altres, unes orgies nocturnes per propiciar a
la natura, en una singularitat digne de Lynch o de Herzog. Les orgies obliguen
al bon anglicà de l’agent a protegir-se mitjançant les seves oracions, ja que
no vol practicar el sexe abans del matrimoni, segons afirma. Li horroritza
aquesta degeneració de les costums que observa en els pagesos.
A aquestes
alçades ja està clara la posició de les dues bandes en conflicte: el Superjò i
l’Allò, tots dos en les que potser siguin les seves encarnacions per
antonomàsia: camperols i policia. El representant de la llei vol imposar
l’ordre entre la gent del camp i les seves festes dionisíaques que adoren a la
natura, amb uns rituals de fecundació que poden incloure el sacrifici de sang.
De manera evident, l’agent de la llei considera als pagesos com uns pervertits posseïts
per la luxúria.
La pel·lícula es
va rodar l’any 73, i conté uns referents culturals que encara beuen del
hippysme, el que resulta molt pertinent tractant-se d’un tema neopagà, amb
imatges impagables com la del draculià Christopher Lee vestit com si fos un
Beatle en l’etapa d’àcid de la banda.
El Superjò
policial té una forma de comportar-se molt característica del seu paper,
amenaçant als vilatans per tal de que no es passin de la ratlla i evidenciant
una repugnància moral cap a les seves costums. Però en una inversió típica dels
relats de destrucció del Superjò, per tal d’esbrinar que li va succeir a la
nena l’agent es disfressa de Boig i s’afegeix a una processó pagana. Participa
en el ritual sense ser conscient d’on s’està ficant. Sense el seu uniforme de
Superjò, l’Allò arrasarà amb ell. El pharmakoi
grec, o la Torre ferida pel llampec del Tarot al·ludeixen al mateix procés.
Tot ritual
d’activació de les forces naturals necessita d’una víctima propiciatòria per
redimir els pecats, estimular el gir de la roda vital i aconseguir que el corn
de l’abundància vessi pels camps. La vida i la mort estan entrellaçades a la
cosmovisió pagana. I qui millor per a fer de buc expiatori, de pharmakoi, que el representant per
antonomàsia del Superjò, l’Home de la Llei?
L’agent de
l’ordre acaba tancat en un ninot gegant fet de vímet, acompanyat d’altres
animals, des del qual vaticina futures desgràcies als vilatans i prega al déu
cristià. Els vilatans cremen l’escultura efímera esperant que els déus els hi
siguin propicis amb tant ofrena de primera qualitat. Com tota bona història amb
regust clàssic, la pel·lícula conté una moral: quan l’Allò (en certa mesura “el
poble”) desperta, el Superjò pot acabar sacrificat. Fins i tot literalment.
Així que millor no el reprimeixen massa, no sigui que s’emprenyi. Una lliçó que
ministres o consellers d’interior, antiavalots i altres representants del
Superjò al nostre món farien bé de no oblidar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario