Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

martes, 11 de septiembre de 2012

El subconscient com a monstre (Planeta prohibit)


El punt de partida de Planeta prohibit resulta força divertit, vist des d’un present trekie. Una nau interestel·lar d’unes federacions unides tipus Star Trek volen fer el salvavides recollint a un científic perdut, filòleg i doctor en filosofia (realment s’ha d’estar molt perdut per estudiar això al present-futur). En aquesta revisió de La tempesta, el científic viu perfectament a gust en la seva solitud acompanyat únicament per la seva filla, allunyat de la tecnocràcia interestel·lar. Poc més o menys els hi contesta que agafin la nau i prenguin el camí de tornada sense més dilacions.
Però clar, la cosa no pot quedar en aquest punt, amb els llibertadors de països (de planetes, volem dir) convidats a fer de Messies de pa sucat amb oli a altres contrades. La filla s’enamora d’un dels militars, i la cosa acabarà amb tragèdia pel pare, en una aplicació de la teoria freudiana amb ambientació extraterrestre. De fet, Planeta prohibit està clarament marcada per una concepció masclista de la realitat, accentuat pel protagonisme castrense, cosa que ja succeïa a La cosa. No solament masclista sinó que forma part d’aquell Hollywood que feia creure en una mena de poder taumatúrgic del petó, decidint-se tot quan la parella es petonejava castament.
Els soldats protagonistes cauen dintre dels estereotips que es pressuposen a uns soldats com el déu de la guerra mana: supuren masclisme, resulten molt antipàtics, fan bromes fordianes amb l’alcoholisme i a més s’equivoquen en cada una de las decisions que prenen, sense que en cap moment es reflexioni sobre aquest percentatge catastròfic de prendre resolucions (només el Govern Mas té un índex de fracàs tan estrepitós).

Adaptació a l’època, la màgia de La tempesta passa a ser una tecnologia meravellosa de l’extingida civilització Krell. I d’aquesta tecnologia sorgeix l’antagonista del film, una concreció del subconscient, feta per l’impuls atàvic del primitivisme violent, que parteix del subconscient del científic. Tot i que és un superdotat, el científic serà el darrer en adonar-se’n. En la lluita contra aquest conglomerat pueril de nocions darwinianes-freudianes fetes Allò, al jo racionalista només li queda la solució de l’autoaniquilació per a salvaguardar als altres. Així, la filla i el militar poden partir a exportar la democràcia rebent la benedicció paterna. Planeta prohibit forma part d’aquelles pel·lícules de ciència-ficció dels cinquanta en que els nord-americans (sobretot ells, com a receptors primordials de l’obra) comencen a fer-se autoconscients dels perills del que tenen entre mans.  

Però més enllà de la càrrega de psicologia profunda de la trama fantàstica i de l’anacronisme de les seves representacions prototípiques, Planeta prohibit destaca per ser un dels primers trasllats de la música electrònica d’avantguarda a la gran pantalla del cinema, el regne de la corrent de gust majoritària per excel·lència als anys cinquanta.

No hay comentarios: