Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

miércoles, 4 de septiembre de 2013

La tradició contemporània en el cinema de Naomi Kawase

De Shara, la pel·lícula de Naomi Kawase projectada l'any 2003, es podria dir que, com en la pintura romàntica d'un Friedrich, el plànol també necessita d'una figura guia que faci de mitjancera entre l'espectador i el paisatge urbà recorregut per la càmera. Tant en la següent seqüència, amb que comença el film, com en una posterior similar però en bicicleta, el plànol necessita d'un personatge que el travessi. Una mena de figura guia, en aquest cas no per portar a l'Absolut sublim, sinó
per introduir-nos en la vida d'un barri japonès.

Trobem un altre moment de gran poder fílmic en el retrat de la celebració col·lectiva, ritual com temps de l'etern retorn, en que les generacions humanes s'uneixen, tant els ancestres com els vius, pel fet de repetir els mateixos actes. Aquesta unió revifica la natura, la comunitat i l'individu. Així es produeix la pervivència de la tradició dins la societat contemporània. 

Kawase demostra que encara es pot fer un cinema de les coses petites, de la bellesa, dels personatges i els barris interessants. Un cinema humà, a l'estela de Ford, d'Ozu, de Dreyer, de Chaplin, de Tarkovski, 

4 comentarios:

Josep dijo...

De vegades pense que t'inventes alguns autors.

El missatger dijo...

Bona aquesta, Josep. Però no em donis idees...
Tant de bo hagués inventant Naomi Kawase, perquè seria una mostra de geni per part meva, perquè ella és una de les cineastes que més m'agraden del present, una estètica plena de delicadesa i de profunditat.

Josep dijo...

Joaquim Ros i Lasalas.

El missatger dijo...

És un àngel? Això de ser ros i la referència a les ales...