Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

miércoles, 24 de octubre de 2012

Quan mana l'impuls de mort (Tractaments de La bèstia humana 2/4)


La potència prodigiosa de l’estil de Zola torna a quedar palesa en les disseccions dels budells del procés judicial que descriu i de les persones que el conformen, mostrant al lector un retrat que sembla molt versemblant de la societat del seu moment (qui vulgui entendre com funciona el capitalisme i les seves crisis que llegeixi L’argent), i al mateix temps uns personatges tipus, prototípics, transcendint un naturalisme pla del que n’era justament el gran defensor. El Zola magistral sobresurt criticant la societat del seu temps.
L’escriptor ridiculitza els processos judicials, burlant-se del funcionament de la justícia i les seves corrupteles; també fa mofa dels tòpics sobre la psicologia que marcaven l’època del Segon Imperi i de la Tercera República a França, anys que van de Charcot a Freud, passant per Bergson, i que dins la literatura es tradueix en autors molt interessats en revelar la vessant interior dels personatges (anys de perspectivisme, subjectivisme, corrent de consciència). Tot aquest interès es manifesta en un nivell més superficial en la investigació judicial dels crims de la trama, amb un jutge obsessionat en trobar una justificació psicològica dels fets, creant quimeres més raonables que els veritables fets, uns successos que no semblen tan versemblants psicològicament.
Potser el punt feble que fa trastocar la resta en aquesta proto-sèrie negra és la feblesa de la coartada del matrimoni assassí per a justificar la seva darrera trobada amb el seu protector i amant de la dona. Qualsevol policia sospitaria immediatament d’ells, sabent que hi tenien una relació personal i que s’havien reunit al tren. Només quedaria fixar el mòbil. En canvi a La bèstia humana la seva coartada és acceptada, entre altres raons per la «perspicàcia» psicològica del jutge, però realment perquè a efectes conceptuals a Zola li interessava més descriure un quadre de passions atàviques irrefrenables i no una investigació criminal.
El final antològic té una lectura clarament simbòlica, amb un tren sense maquinista que corre sense control pels camps francesos portant un regiment de soldats al camp de batalla on el gran déu de la destrucció, per obra i gràcia dels qui han afavorit la guerra, es cruspirà a bona part del contingent. Les pulsions tanàtiques dominen sovint als col·lectius humans. Un segle després, la locomotora de la bogeria i d’allò tanàtic també corre sense control per la subjugada, decrèpita i insubstancial Europa. 

No hay comentarios: