Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

jueves, 11 de octubre de 2012

La saga / fuga de M & D (Calidoscopi Pynchon # 3)


Mason & Dixon destaca com la novel·la més accesible de Thomas Pynchon, com a mínim la que simplifica més l’entramat, amb una estructura clàssica (això sí, amb les continues intercalacions marca de l’autor), uns personatges amb un caràcter definit, construït per les peripècies argumentals, una història que pot ser explicada de forma força sintètica (dos astrònoms britànics són contractats per a diverses feines fora del seu país, fins que acaben anant als Estats Units previs a la Independència per a traçar una línea demarcatòria entre dos estats, etc.).
Aquesta major claredat expositiva no ve donada per un canvi en la peculiar estil pynchonià, ja que no es perd la cervantina riquesa de subtrames i de narracions interposades marca de l’autor, i Pynchon manté la seva peculiar manera de narrar escenes, situant-ho tot al mateix nivell, amb llargs parlaments sense gairebé acotacions i amb pocs marcadors d’espai o temps.
Per la connexió amb Cervantes es podria traçar paral·lelismes entre Pynchon i escriptors de la mateixa filiació a les lletres espanyoles, sobretot amb el Torrente Ballester fantàstic, amb un to entremaliat, irònic, juganer, que té potser com a moment culminant la primera part de la seva trilogia fantàstica, La saga / fuga de J.B. Els punts d’unió entre ambdós autors sovintegen. Potser el més evident sigui el de la fascinació ja apuntada a l’anterior calidoscopi per la dona mecànica, que en el cas de Torrente Ballester arriba a protagonitzar una novel·la l’espia robot soviètica Irina de Quizá nos lleve el viento al infinito.

No hay comentarios: