A Mason & Dixon Pynchon va parodiar la
narrativa del divuit, i en conseqüència l’estil s’adapta a aquest propòsit. Amb
un somriure sarcàstic, l’escriptor narra escenes prototípiques de la literatura
del XVIII (quixotescament s’arriben a incloure planes d’una novel·la de fulletó),
i fins i tot els personatges deixen de sobte de dialogar i es posen a recitar
poemes. Això sí, Pynchon mostra les costures del model, la bogeria implícita en
l’era de la Il·lustració.
L’escriptor situa
un narrador gens fiable, el típic oncle imaginatiu, afable i donat a l’humor de
la literatura anglesa. Aquest narrador, el reverend Cherrycoke, és un esperit
lliure i sentenciós, que explica les aventures del parell de científics a un
auditori familiar poc predisposat inicialment, de manera que ha de fer una mica
de Xahrazad i guanyar-se’ls contínuament. Aquest nucli de personatges (bé, tots
plegats) podrien sortir perfectament de l’univers creatiu del Dickens més
esbojarrat, dignes del club Pickwick. Amb el gens fiable narrador Pynchon posa
en qüestió la credibilitat d’aquesta figura de la narrativa, disposició
plenament posmoderna. Com pot relatar el reverend Cherrycoke les escenes quan
no ha estat present en gairebé cap de les situacions descrites? A més, es
trenca amb qualsevol idea de naturalisme, ja que la conversa, cas de produir-se,
s’hauria allargat durant vàries jornades. Ara bé, què importa això davant el
plaer del relat?
Pynchon eludeix
el perill de caure en la novel·la històrica a l’ús, normalment relatada per un
narrador omniscient, buscant crear un efecte de transparència narrativa per tal
de que el lector cregui en la veritat històrica d’allò narrat. I amb aquest
recurs s’inverteixen els termes: moltes de les històries que expliquen els
personatges són autèntiques, malgrat semblin una invenció del imaginatiu
Pynchon.
No hay comentarios:
Publicar un comentario