Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

miércoles, 16 de marzo de 2011

L'home de la sorra (3)

En dos capítols del seu assaig Eugenio Trias indaga en allò sinistre, preguntant-se pels seus orígens i per la seva manera d’actuar. La visita a Sigmund Freud i el seu germinal estudi sobre aquesta categoria estètica resulta inexcusable. Per Trias, un dels punts segons el qual opera allò sinistre és el següent:
Eugenio Trías, Lo bello y lo siniestro, Ed. Ariel, pp. 35-36:
«6. En general, sugiere Freud, se da lo siniestro cuando lo fantástico (fantaseado, deseado por el sujeto, pero de forma oculta, velada y autocensurada) se produce en lo real; o cuando lo real asume enteramente el carácter de lo fantástico. Podría definirse lo siniestro como la realización absoluta de un deseo (en esencia siempre oculto, prohibido, semicensurado). (…)
»Se da la sensación de lo siniestro cuando algo sentido y presentido, temido y secretamente deseado por el sujeto, se hace, de forma súbita, realidad.
»Produce, pues, el sentimiento de lo siniestro la realización de un deseo escondido, íntimo y prohibido. Siniestro es un deseo entretenido en la fantasía inconsciente que comparece en lo real; es la verificación de una fantasía formulada como deseo, si bien temida. En el intersticio entre ese deseo y ese temor se cobija lo siniestro potencial, que al efectuarse se torna siniestro y efectivo. Lo fantástico encarnado: tal podría ser la fórmula definitoria de lo siniestro.»
I ara veurem una seqüència d’esdeveniments tal i com es desenvolupen a Vellut blau. L'element sinistre comença a fer-se visible a la vida del protagonista, en Jeffrey:




En efecte, allò sinistre està naixent, amb un pare pervers carregat de complexos, en Frank Booth (Dennis Hopper).
Les següents parades ens portaran a l’assaig de Freud, on tracta la categoria bastant-se en els contes d’E.T.A. Hoffmann, especialment l’Home de la sorra. Extractarem alguns paràgrafs tant del psicoanalista com de l’escriptor.

No hay comentarios: