Per aquesta entrada em basaré en la investigació
de Jorge Luis Marzo, que es pot trobar en la seva web, soymenos.net.
Que les potències de l’Eix perdessin la II Guerra
Mundial va obligar el règim franquista a canviar d’estratègia, abandonar
l’estètica feixista per una de tall més liberal. Eugeni d’Ors va promoure
aquest canvi estètic, amb la creació d’uns salons que van recolzar als artistes
informalistes. Durant els primers anys de la postguerra europea Espanya va
quedar fora de l’OTAN, no va rebre el Pla Marsahll i no va ser admesa en l’ONU,
degut al govern feixista, que havia quedat en fora de joc després de la derrota
de les potències de l’Eix. Per solucionar-ho, el règim va relegar del govern al
sector més falangista, substituint-lo per un altre més vinculat a l’església,
sobretot a l’Opus, i de tall més democristià. Per poder assolir el canvi en el
judici exterior envers el règim aquest va decidir optar de rectors, de falangistes a sectors més
catòlics, dins la corrent democristiana, amb una visió més liberal.
El Govern de l’Espanya franquista va crear
l’Instituto de Cultura Hispánica, al que va dotar de molts recursos, sobretot
si es té present la dura situació de postguerra. L’institut va establir unes
infrastructures homòlogues necessàries per a fornir un moviment cultural molt
ambiciós; va publicar revistes, organitzar congressos, concedir beques... En un
document intern de l’institut, datat l’any 59 s’afirmava: «No se trata de crear
cultura, sino de utilizar la existente como punto de apoyo en el exterior para
movilizar ayudas y alianzas».
La nova força democristiana o liberal-conservadora
estava formada per membres de les classes més benestants, cultes, que viatjaven
a Londres o a París i volien ser ben considerats pels amfitrions. També
començaven a anar a Nova York, la capital del bloc capitalista. El referent
internacional ja no era París, encara menys per al conservadorisme franquista,
ja que París estava plena de republicans; en canvi a Nova York el pes d’aquests
era molt menor; a més, era la nació més potent amb enorme diferència, i
encapçalava el front anticomunista. Aquesta classe de nous franquistes volia
relacionar-se en igualtat de condicions amb les classes altes de les grans
ciutats, però es sentien provincians, carregats amb el pes de ser l’únic govern
feixista a Occident; és per aquesta classe social franquista que la dictadura
va passar de l’influx falangista al democristià.
L’Informalisme, que en alguns casos pretenia ser un
art antipolític i d’objectiu transcendent, podia amollar-se al que buscaven els
rectors culturals franquistes. Segons considerava D’Ors, hi havia una categoria
que emergia durant diverses èpoques, l’esperit barroc, caracteritzat per la permanència
de l’austeritat davant allò decoratiu i de la transcendència davant allò
anecdòtic, dues característiques que segons les corrents crítiques liberals del
franquisme, es trobaven en l’Informalisme hispànic.
Els crítics oficialistes van trobar en l’Informalisme
uns trets que consideraven idiosincràtics de la tradició espanyola però que, al
ser espirituals, podien adaptar-se igualment a una dimensió universal humana. A
Tàpies per exemple el van considerar un continuador de la línia de Goya. Feien una
lectura conservadora basada en trets singulars d’allò hispànic repetit durant
tota la història per uns quants artistes-heroi que s’elevaven per sobre la la
contingència política de la seva època. Es sustentant-la en la tradició
hispànica que els crítics oficialistes valoraven als artistes informalistes,
després de la fase inicial de dubtes.
L’any 51 es va celebrar la I Bienal
Hispanoamericana d’art modern. L’exposició va fer servir les eines de promoció
del capitalisme, amb premis econòmics per a la les millors cròniques
periodístiques, el que va suposar que molts periodistes es presentessin
candidats a guanyar-lo, i per tant un gran efecte mediàtic. S’hi van incloure
els nous artistes, com Millares, Tàpies, i altres membres de Dau el set, junt
amb altres autors més clàssics per satisfer a la facció més conservadora. Per contrarestar
aquesta bienal oficialista del franquisme, els republicans van organitzar una
altra, a París, comissariada entre altres per Picasso. Hi ha una anècdota
famosa d’aquesta bienal. Franco va inaugurar-la. El que guiava al dictador li
va indicar que la sala a la que es dirigien era la dels revolucionaris; el
dictador va respondre que mentre que fessin la revolució així no hi havia
problema.
L’any de la III Bienal hispanoamericana d’art, el
55, es vivia en ple canvi dins de la dictadura, degut als acords que es van
signar entre el govern espanyol i el dels Estats Units, amb la forta entrada
d’inversió nord-americana que se’n va derivar, mitjançant préstecs. El govern
colpista espanyol va començar a ser acceptat en òrgans internacionals, degut en
bona mesura a raons geoestratègiques de
la Guerra Freda, però també a una posició cada cop més radical dels
Estats Units, exemplificada pel senador McCarthy, un dels que van fer pressió
per incloure Espanya en l’òrbita de l’OTAN i el Pla Marshall.
L’èxit de l’Informalisme va servir per a legitimar
els artistes, però també a la corrent democristiana al govern. Tanmateix, el
règim va aprofitar per a subratllar que a Espanya es podia estar tan a
l’avantguarda com a qualsevol altre estat liberal, compartint un mateix
llenguatge.
Resulta interessant copsar la fortuna crítica que
van tenir aquelles exposicions en l’estranger. L’èxit internacional va incidir
en un sentit de les crítiques similar a les ja mencionades a Espanya, apreciant
uns suposats eterns d’hispanitat (monacal, els toros) van corroborar als
ideòlegs franquistes en la seva aposta. Tanmateix, uns altres crítics van ser
més recelosos, i es van olorar la tàctica institucional franquista, mentre que
la gran majoria en un sentit o en l’altre es sorprenien de tanta quantitat i
qualitat en un país que era una dictadura. Segurament l’apoteosi del triomf internacional es va produir amb l’exposició al
MoMA sobre nova pintura i escultura a Espanya, l’any 60.
L’any 58 va ser aquell en el que els artistes més
consolidats, com Millares, Saura o Tàpies van permetre’s marcar distàncies
respecte el règim franquista, una vinculació que ja els feia nosa.
2 comentarios:
No diu res vostè dels visitants com Ernest Hemingway o dels estirabots anticomunistes de Salvador Dalí?
Bon dia, Josep.
És que el que m'interessava era el cas dels informalistes, més que la política franquista envers tot l'art. Les vuit parts estan relacionades amb artistes plàstics, el que descarta a en Hem. Podria haver afegit Dalí, però llavors perdia els vincles amb l'Expressionisme abstracte de les entrades anteriors.
Salut!
Publicar un comentario