Sant Cristòfor i l’ermità de Rubens. L’ermità il·lumina el camí per a Sant Cristòfor, qui ha de portar a collibè al petit Jesús (Cristòfor etimològicament vol dir portador de Crist) a l’altre banda del riu.
En un altre sentit hermètic no contemplat per Rubens, és clar, l’ermità que dirigeix el fanal a la foscor de l’indefinit, el narrador que ha de portar a collibè al lector en una narració, la novel·la que tot just pren volada. Què mostra la llàntia de l’eremita? Trobem la Fraternitat de l’ocell blau i les seves rates silencioses. Insistim: l’ocell blau i les rates silencioses.
Massa hermètic? L’ermità no respon, simplement il·lumina.
En el misteri s’hi troba la bellesa.
En un altre sentit hermètic no contemplat per Rubens, és clar, l’ermità que dirigeix el fanal a la foscor de l’indefinit, el narrador que ha de portar a collibè al lector en una narració, la novel·la que tot just pren volada. Què mostra la llàntia de l’eremita? Trobem la Fraternitat de l’ocell blau i les seves rates silencioses. Insistim: l’ocell blau i les rates silencioses.
Massa hermètic? L’ermità no respon, simplement il·lumina.
En el misteri s’hi troba la bellesa.
2 comentarios:
Chrysos (oro) oferus (llevar) Cristoforo(el que lleva el oro) San Cristobal parece tener un simbolismo alquímico oculto. Las palabras griegas Chrysos (oro) y Khristos (ungido) son tan parecidas que se prestan muy bien a este trueque. En muchas catedrales góticas, como la de León, aparece este santo, se cree que era una forma de encriptar bajo apariencia cristiana la sabiduría hermética. El Cristo-niño representaría el mercurio niño.
El tema de los símbolos de la alquimía es apasionante.
Un abrazo
Estoy contigo: el hermetismo es apasionante, aunque en este caso iba por senderos más literarios.
En poco enlazaré lo de John Agard.
Gracias por la visita y las perlas de simbolismo.
Publicar un comentario