Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

sábado, 21 de septiembre de 2013

La comunitat dionisiaca al post-modernisme (El mundo en la era de Varick, 1)

Andrés Ibáñez situa la seva novel·la El mundo en la era de Varick en el fèrtil llinatge del relat hermètic; converteix en trama narrativa alguns dels seus punts fonamentals d’aquesta escola de pensament. Per exemple, cita de manera indirecte els vells misteris grecs, i encara més enrere, els cultes que utilitzen la música i el ritual com a mitjà per assolir un coneixement suprem, representats a la cultura grega pel dionisisme, les festes al boscatge en que els participants es treuen les màscares urbanes i fins i tot l’ego personal.
Hi apareix la comunitat dionisiaca, o per ser més precisos diverses comunitats dionisíaques, ja que intervenen vàries: una la del grup dels protagonistes, la més propera a les convencions modernes, amb un treballador de un teatre, una ballarina, un operari de neteja. Una altra, la d’una banda d’una cosa similar al free jazz; una tercera, també músics, que semblen els alegres pillastres de Ken Kesey.

Els rituals anàrquics de les reunions mistèriques i sobretot de les festes dionisíaques tracten del cicle de la vida, expressat amb la pantomima del ritual i amb la música, no mitjançant un discurs verbal lògic. I parlar del cicle de la vida és parlar del cicle de la mort. La música contemporània de pioners de l’electrònica, el minimal i altres avantguardistes s’hi han apropat a l’efecte dionisíac.  Al món del jazz qui més va beure de la font ancestral va ser John Coltrane en els seus treballs posteriors a A love supreme. El caos per tal de mostrar l’ordre.  

2 comentarios:

Josep dijo...

http://youtu.be/iPkumASQUOA

El missatger dijo...

Josep: ets un punky transgressor.
Tu també formes part de la comunitat dionisíaca.

http://www.youtube.com/watch?v=87KkLD9MUCI

Salut!