A El origen del “Trauerspiel” alemán Benjamin torna a exposar les bases del que per a ell havia de ser un bon treball crític: en primer lloc, el comentari dels principals temes i formes trobades a l’obra, en aquest cas uns drames barrocs alemanys caracteritzats per ser creats un temps de fort dogmatisme religiós (posterior a la Contrarreforma), per una fragmentació del mapa polític europeu que ja no aspira al destí conjunt, per l’apropiació de la tragèdia grega amb significatius canvis, l'efecte de l’astrologia i de la concepció fatalista, les nocions d'escriptura, la malenconia, l’influx de Saturn i com aquest evoluciona a la figura medieval de la mort, un esquelet amb dalla derivat del déu greco-llatí, i de com les al·legories medievals es converteixen en emblemes. Així mateix, cal analitzar els punts de vista dels crítics anterior, com han vist les successives generacions d’estudiosos aquestes obres, i també comparar-los amb els considerablement superiors drames isabelins i castellans, amb Shakespeare i Calderon com a autors per antonomàsia.
(Frans Hals, Jove amb calavera)
(Dignitat a la Iconologia de Ripa)
El drama barroc alemany constitueix un estudi amb una perspicàcia que ja voldrien molts estudis culturals però sense tanta autolloança, un text dens, no apta per lector amb presses, però la lectura recompensarà a tot aquell que s’endinsi amb simple ànim indagador, aprofundint en el coneixement de diversos motius culturals europeus, no únicament del barroc sinó també del Renaixement, de l’Edat Mitjana i de l’Antiguitat.
(Antonio de Pereda, El sueño del caballero)
I no oblidem el món contemporani: en temps de crisis, la forma més eficaç d’endinsar-se en la vida i la cultura des de l’art és l’al·legoria, al menys segons aquest text en que Benjamin torna a valorar-la. Per desmuntar les falses mitificacions del poder, l’eina més eficaç és aquesta emblemàtica que mostra el cicle de la història i que serveix per desemmascarar impostures.
En el caràcter precari i gairebé desconsolat del barroc alemany Benjamin troba correspondències amb l’art del seu present. I les continuaria trobant en l’actual; amb un món encara més desangelat, materialista en el sentit banal, fragmentari, violent, com diria el pensador ruïna sobre ruïna i catàstrofe rera catàstrofe: bona part de l’art més interessant del segle XX es construeix amb aquest paisatge, fruit d’Auschwitz, de la destrucció ecològica, de l’enfonsament de la utopia comunista, i de les successives crisis capitalistes que ens acosten al temps zero. Tot plegat, un món desencantat, tal i com plasma l’art contemporani.
Les al·legories estan en plena vigència, com per exemple les pel·lícules de fort contingut socio-polític de George A. Romero amb morts vivents, on sota l’aparença terrorífica hi ha una reflexió sobre el consumisme, la cultura de la violència, la bogeria mediàtica, la por a l’emigrant, l’estratificació en estaments de les societats contemporànies i moltes altres idees. De fet, bastants fragments del “Trauerspiel” alemany m’han portat a pensar en els morts vivents, sobretot al darrer apartat, on Benjamin reflexiona sobre el cadàver en tant que escriptura: «Pues por sí mismo se comprende que sea solamente en el cadáver donde pueda imponerse enérgicamente la alegorización de la physis. Por ello, los personajes del Trauerspiel mueren porque sólo así, como cadáveres, pueden ingresar en la patria alegórica. Mueren no por mor de la inmortalidad, sino ya por mor de los cadáveres.» (Plana 439 de les Obres completes de Benjamin, llibre I volum 1, publicat per Abada.
Començavem amb el drama barroc benjaminià i acabem amb els zombies. No està gens malament.
2 comentarios:
La bona crítica és la que, a més d'ajudar-nos a reflexionar sobre la matèria d'estudi en qüestió, és capaç d'analitzar el món present. Benjamin és un cas excepcional perquè, a més de tot això que acabo de mencionar, fou capaç de prefigurar el futur. No he llegit el seu estudi sobre el barroc alemany, però el tinc pendent.
Salut!
Pertany a la mateixa època que l’estudi de les Afinitats electives.
Val molt la pena, no solament pels temes que tracta (molt variats i no únicament els Trauerspiel) sinó per a com els tracta.
Salut, David!
Publicar un comentario