La saga de los Marx, escrita per Juan Goytisolo, parteix d’un
anacronisme molt inventiu: rescatar l’entorn familiar del pensador i economista
Karl Marx però traslladant-lo al present (als anys noranta, present de quan
l’autor va escriure la novel·la) , posant les seves teories en contrast amb el
món del capitalisme avançat i alhora fer que es plantegi aquestes idees com una resposta a la situació del sistema
globalitzat, els emigrant il·legals, el pes de la televisió, etc. Un doble
anacronisme.
La anècdota de la
novel·la és que la família Marx ha sigut testimoni dels cent anys del marxisme
i de la seva caiguda en barrina a finals dels vuitanta, després de molts anys
de perllongada crisi; els Marx, sobretot el patriarca Karl, comenten algun
d’aquests episodis. De manera indirecta, però, es va transmeten la necessària
informació sobre l’ésser humà i la seva
família, a propòsit les constel·lacions d’esquerres, dels grups d’ideologia
burgesa que se li van enfrontar durant els segles XIX i XX, així com sobre el
món de l’edició als anys noranta.
Un dels grans
encerts de la novel·la consisteix en arrancar un personatge tan icònic com Marx
de tots els elements que el connoten, de l’industrialisme d’horaris de 14
hores, nens amb la cara negra d’entrar a la mina o matances en les colònies, i
en canvi fer-lo passejar per una metròpolis tardocapitalista per descriure la
seva sorpresa pel que veu, la continuació del liberalisme o els comentaris
burletes que li provoca la propaganda comunista que l’ha santificat. El joc
anacrònic constitueix un dels grans caramels per al lectors oferts per
Goytisolo.
Malgrat resultar
tan sucós l’anacronisme, el suposat editor de la novel·la es queixa al
transsumpte d’escriptor. La saga de los Marx es va publicar als
anys noranta, en plena efervescència de la metaliteratura; un dels més grans
escriptors en l’àmbit hispànic en aquestes arts és precisament Juan Goytisolo.
El transsumpte d’editor justament es queixa de tots els anacronismes inclosos a
la història. Ell espera una novel·la històrica corrent, amb suposada
profunditat psicològica, descripcions d’ambients i personatges, a la manera
realista balzaquiana, subjecció a la trama... mentre el que li porta Goytisolo
és una altra cosa, no ben vista per l’editor, precisament.
Els constants
atacs de l’editor, que vol aconseguir la típica novel·la històrica, amb un
estil i gust adaptats al mercat, amb consegüent pel·lícula i col·loqui
televisiu, donen per a molta vis còmica. La metaficció li permet a l’escriptor
algunes excursions en l’humor, tal i com es propi d’un llinatge com el de
Goytisolo amb noms com Cervantes, Sterne o coetanis com Pynchon o Torrente.
De manera que a
intervals l’escriptor suspèn la fabulació anacrònica per endinsar-se en els
secrets de cuina de la creació literària i de l’edició; les discussions amb
l’editor li serveixen per a expressar les decisions estilístiques que ha pres,
unes decisions que, per exemple, trenquen amb les normes de puntuació.
L’escriptor barceloní descriu amb la seva habitual perícia tècnica, imita
discursos de les diverses faccions d’esquerra, converses quotidianes dels Marx
en un to més costumista i humorista que tirant cap a la transcendència, la caricatura no exempta de sensibilitat i d’empatia.
.
Finalment, un
altre punt a favor de La saga de los Marx,
es troba en alguns episodis de força visionària, molt present en Goytisolo per
aquells anys, com acredita La cuarentena,
la novel·la anterior a aquesta. Per exemple, en un capítol Marx veu als
profetes jueus que li recriminen la seva postura. El pare de Marx s’havia
convertit al cristianisme per poder mantenir el seu estatus; segons sembla, no
havia transmès cap tipus d’educació al seu fill sobre la tradició jueva. Els
grans profetes se li apareixen i li censuren.
2 comentarios:
No n'he llegit res, d'en Goytisolo, però la teva ressenya m'ha engrescat força. Em sembla que el buscaré, aquest llibre, fa bona pinta, trobo.
Salut!
És una bona porta d'entrada a l'univers Goytisolo. Una novel·la molt llegívola, lleugera aparentment, però amb molta càrrega de profunditat històrica i sobre el món editorial.
Salut!
Publicar un comentario