A l’argument de Valis, una de les darreres obres de Philip K. Dick, es
reuneixen un esquizofrènic, una amiga suïcida, una altra que pateix un càncer i
un cínic ateu. La típica novel·la estiuenca.
Valis està molt millor escrita que novel·les de K. Dick dels anys cinquanta o
seixanta, unes novel·les d’acció però sense tanta força discursiva,
argumentativa o reflexiva. A Valis
llueix el millor Dick, també el més intrigat per la condició humana i còsmica,
tema principal d’una novel·la de fort contingut hermètic.
El joc principal
de la narració rau en posar un mirall rere
l’altre, al desdoblar-se el narrador de la història entre Amacaballo Fat
i el transsumpte de K. Dick, un joc de
metaficció als que tant procliu era l’escriptor nord-americà. Amacaballo Fat
(etimològicament Philip és Philos Hippos, mentre que Fat tradueix
l’alemany dick, pesat, gros) és
Philip K. Dick, el K. Dick de la ficció, és clar, o almenys seria K. Dick per a
un observador. Amacaballo constitueix una personalitat definida dintre de la
ment de l’escriptor, creada i desdoblada per a suportar el suïcidi d’una
amiga. Només com Amacaballo té les experiències
místiques, un jo creat a més en una època de deliri provocat per substàncies
psicotròpiques que viu a l’interior de K. Dick.
La bogeria i la
mort són contrapunts ombrívols constants a la novel·la, concrecions de la part
fosca implícita a la vida, la part inferior del mecanisme còsmic, no regida pel
logos sinó per allò atzarós. La
bogeria s’explora tant en un sentit metafísic (què hi ha darrera la follia,
fins i tot quina cosmovisió sustenta alguna de les seves expressions, o perquè
un bosquimà o un aborigen australià no consideraria boig al seu xaman i les
seves aventures pel temps oníric), però també en un sentit psiquiàtric (com s’articula
tot el procés d’internament en un sanatori per a malalts mentals) o fins i tot
social (què implica econòmicament en una societat que posa en valor fins i tot
això; ser reclòs costa un ronyó).
L’amiga que dóna
el tret d’inici al desdoblament de K. Dick pateix una paranoia incrementada per
l’abús d’estupefaents. No pot ajudar-la a evitar el seu suïcidi el dèbil
protagonista de la novel·la, Amacaballo Fat, que pateix d’una gran fragilitat
psicològica, existencial i social. Fins i tot acaba replicant la voluntat
auto-aniquiladora de l’amiga, intentant suïcidar-se ell també en un parell d’ocasions,
com quan el deixa la dona que s’endú al fill. Per acabar-ho d’adobar, la seva
millor amiga emmalalteix de càncer, malaltia de la que mort.
La paranoia
devora la cultura postmodernista, amb uns primers símptomes que es van fer
notar des de la dècada dels cinquanta. Molts dels personatges de Valis pateixen les conseqüències d’un
mal viatge, les conseqüències possibles del dionisisme hippy, amb patiment
psicològic i addiccions vàries, mentre que la societat es contrau en una mena
de paranoia col·lectiva, que inspira noves formes de totalitarisme abusiu per
part de les autoritats. Aquest esquema dicotòmic es va repetint amb variants
des de llavors. Pocs cops s’ha descrit la bogeria amb tanta precisió i, alhora,
volada metafísica.
En aquest estat d’alteració
i fragilitat l’antiheroi Amacaballo rep la visita de Déu, que li envia
informació cosmogònica. El fet suscita una reacció escèptica dels amics, encara
que les visites van acompanyades d’alguns estranys fenòmens, com que esbrini en
una visió una malaltia del fill no diagnosticada, que li pugi la pressió
arterial a nivells mortals o que parli idiomes ja desapareguts, com el koiné grec.
L’il·luminat
Amacaballo es pregunta per què existeixen la bogeria, la malaltia o la mort,
per què són tan presents a la seva vida, fins i tot quan ha tingut la visió de
Déu? Per entendre-ho organitza l’existent segons un esquema còsmic gnòstic, amb
dos principis de l’univers, yin i yang, la llum del logos
i la foscor de la matèria, el que és real i el que són aparences.
Amacaballo
profunditza en el coneixement d’aquest logos perfecte (o en la esquizofrènia),
i va a parar a Valis,Vast Active Living Intelligence System, vida artificial
intel·ligent. Valis és un producte de la intel·ligència artificial en la que s’origina
tota la raó existent a la Terra. A partir del seu estudi comença l’hermetisme,
integra o sustenta la història de les religions, la personalitat xamànica i
apunta cap a altres espècies intergalàctiques.
D’aquesta manera,
en un gir habitual en la literatura de tema hermètic, el que es presentava com
un boig acaba sent un profeta que ha entrat veritablement en contacte amb el logos. El fet transcendental que modifica
l’opinió dels seus amics és una estranya pel·lícula de ciència-ficció per adolescents
en la que es citen molts dels punts sostinguts per Amacaballo Fat en les seves
visions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario