(...)
En aquest context de violència l’art o la simple cultura ha esdevingut part fonamental en la construcció de realitat, la propaganda i les seves malifetes. La propaganda ha intentat (i intenta, clar) provocar empatia cap als nostres morts, aquells amb qui compartim país, llengua, cultura, religió, mentre que dels altres morts oblidem que també tenen parella, fills, amistats, que una mare els plorarà, per expressar-ho en un dels motius més clàssics de l’art.
En aquest context de violència l’art o la simple cultura ha esdevingut part fonamental en la construcció de realitat, la propaganda i les seves malifetes. La propaganda ha intentat (i intenta, clar) provocar empatia cap als nostres morts, aquells amb qui compartim país, llengua, cultura, religió, mentre que dels altres morts oblidem que també tenen parella, fills, amistats, que una mare els plorarà, per expressar-ho en un dels motius més clàssics de l’art.
En aquest sentit la fotografia, per la seva
idiosincràsia per crear imatge icònica, ha pres un paper principal. No deixa de
ser simptomàtic que el primer ús bèl·lic de la fotografia ja fos
propagandístic, quan a l’any 1855 les autoritats britàniques van enviar un
fotògraf a la guerra de Crimea per a que millorés l’opinió dels ciutadans
britànics respecte a aquell conflicte militar. Aquest ús de les imatges ha
continuat des de llavors, amb els defensors de la democràcia i les llibertats ocultant
les proves de les seves malifetes. I si això han fet els suposats defensors de
les llibertats, què no hauran fet els cabdills explícitament totalitaris?
Sontag apunta alguns exemples d’una pràctica desgraciadament molt comuna.
No hay comentarios:
Publicar un comentario