Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

viernes, 29 de octubre de 2010

El gest

Gest.
S'han traçat molts paral·lelismes entre els herois de Kafka i Charlot, però seguint en la línia d'estudis sobre la seva gestualitat, tal i com va fer Benjamin, podríem trobar-ne vincles força evidents entre l'escriptor de Praga i el cinema d'avantguarda dels vint i els trenta, per exemple a La coquille et le clergyman, obra de Dulac però adaptant idea i guió d'Artaud, pel·lícula de la qual existeixen diverses versions canviant l'ordre de les escenes.
Gestualitat.
Artaud i Kafka: gestualitat, encara que, a diferència de l'Expressionisme o de l'Expressionisme Abstracte, gestualitat on l'important és el gest en si, signe o significant, però no el seu sentit ni el món interior de qui el traça, que de fet ja es troba en la superfície. Gestualitat pel propi signe i sense emoció, per superar la pròpia individualitat. Orígens d'una nova forma de persona, futur en el passat de les velles tradicions i no en el mite del progrés.
Expermientació.
Una vella pel·lícula d'avantguarda amb banda sonora electrònica del grup Dr. Octagon, gairebé com una sessió de videojockey.


Idea interessant tot i que no del tot ben resolta.

2 comentarios:

David dijo...

És una qüestió interessantíssima. És cert que molts fragments de Kafka (sovint els més humorístics) recorden escenes de pel·lícules de l'època. Hanns Zischler, a "Kafka va al cine" en parla a bastament, d'aquesta relació.
Salut!

El missatger dijo...

Bon dia, David.
El llibre de Zischler és un altra per afegir a la llista de futures lectures, més llarga que la llista d'espera de la Seguretat Social.
Les relacions Kafka-cinema-gest són molt obvies; crec recordar que Kracauer ja en parlava, i Benjamin segur que també.
Salut i bones lectures.