Damien Hirst no és l’únic obviament en aquest
front d’arstistes-experts en marketing. El seu gran rival per sentar-se al tron
és Jeff Koons; Koons va sufragar-se la carrera treballant a Wall Street; el seu
estil està plenament adaptat a aquell món. Koons es famós per haver-se casat
amb l’estrella porno Cicciolina, en una operació més de promoció de la seva
imatge, com acostuma a fer. Altres casos
d’artistes que tenen un gran valor al mercat són per exemple Om Kawara, que ha
venut més de dues mil de les seves obres amb la data. S’han arribat a pagar 310
mil lliures. L’obra que tenia el rècord fins ara era el Nº 5, 1945, de Pollock,
140 milions de dolars a Sotheby’s.
Els llibres de Thompson El tiburón de 12 millones de dólares i de Sarah Thornton Siete días en el mundo del arte constitueixen breus apunts dels oficis de l'art, dels quals explica alguns trucs, gairebé en tots els casos basant-se en el control de la informació i en la capacitat de persuasió psicològica. Jerry Saltz,
crític d’art, apunta: «El mercado [del arte] es una tormenta perfecta de
palabrería, interpretaciones sesgadas y especulación, una combinación de
mercado de esclavos, parqué de bolsa, discoteca, teatro y burdel, donde una
casta cerrada y cada vez más numerosa celebra unos rituales en los que los
códigos de consumo y distinción se manipulan a la vista de todos» (Thompson).
És un error considerar que les seves decisions queden marcades per criteris de
selecció intel·ligent, i que consideren el milor art el més car, cosa que
resulta un error. El mercat no es guia per la intel·ligència: «El mercado
simplemente asigna valor, fetichiza un deseo, registra los éxitos y crea
ambiente» (Thompson).
«Cuando un coleccionista de marca como Saatchi
compra la obra de un artista, la exhibe en su galería, presta la obra a otros
museos para su exhibición o la expone en USA today, el efecto acumulativo es
validar tanto la obra como al artista. Cada etapa sirve para incrementar el
valor de las posesiones artísticas del propio Saatchi» (Thompson). Segons l’autor, hi ha milers d’artistes que van exposar obra en les principals
galeries de Nova York o de Londres, però d’aquests només s’han mantingut
dècades després uns vint. Això fa que les inversions tinguin un fort risc.
La participació d’historiadors de l’art i crítics
en els processos de venta a les cases de subhasta és mínima, molt poc rellevant
en el cicle del mercat; Thompson li dedica només el vinté capítol, del que es
dedueix que hi ha vint elements més importants que els crítics, mentre que els
professors universitaris directament no en mereixen cap. El paper es limita als
textos inclosos en els catàlegs de les ventes en subhastes, llibres de gran
luxe que han de transmetre sobretot seguretat als possibles compradors,
aportant a més una pàtina de domini de la matèria de la transacció (l’art), més
un element de prestigi que, a poder ser, ha d’alimentar la mística de l’autor i
de la seva obra.
Té molt més pes al establir una carrera les
decisions d’un col·leccionista que les crítiques als diaris o, encara menys, a
les revistes. El paper de la crítica s’ha reduït dràsticament, degut a
que la importància de l’artista va relacionada amb la valorització del mercat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario