Però per comprendre més
profundament la situació actual no només cal analitzar el món de l’edició sinó
també el dels drets de propietat intel·lectual o les condicions de la indústria,
dos dels elements centrals del problema. El sector editorial com a feina
mecanitzada a les impremtes té les seves arrels en el naixement del capitalisme
durant el Renaixement; de fet, és una de les indústries en que es pot traçar
abans i més clarament el canvi de sistema econòmic, situant-se a les seves
beceroles. El sector viu en l’actualitat la seva apoteosi, com de fet el propi
sistema capitalista. No es pot plantejar la qüestió digital sense tenir present
la faceta econòmica. Els interessos de la indústria, dels productors i també
dels lectors han marcat cadascuna de les transformacions de l’objecte.
Pel que fa als drets d’autor,
hem de retrocedir al segle XVIII. Com tants altres aspectes d’aquell segle,
també el món de la literatura presenta clares analogies amb la situació de la
postmodernitat. Com llavors, la situació de la majoria de literats resulta
precària; igual que al XVIII, les desigualtats socials es traslladen a l’esfera
de les lletres; de la mateixa manera que al segle del despotisme il·lustrat es
van produir força modificacions en les consideracions dels drets d’autor (en
els episodis comentats al llibre de Darnton (p. 12 i següents) o arrel del cèlebre
cas de Mozart i el Miserere
d’Allegri), no cal dir que al present, amb la irrupció electrònica, aquesta
qüestió forma part del debat públic.
Al XVIII s’estaven posant les
bases de la modernitat, amb la incipient industrialització, el capitalisme a
l’estela del creixement fabril, la Il·lustració com a avantsala del Positivisme
al XIX, tots dos enaltint el racionalisme i la cultura com a eina que
possibilitaria un progrés cap a una societat de les llums, o en un àmbit més
terrenal i en clara correspondència amb l’anterior, la cada cop més gran
importància dels registres de propietat, entre d’altres el que fixa l’autoria
intel·lectual. Encara més importància té aquest aspecte en el tardocapitalisme,
una societat dita de la informació i que té en el citat registre un dels seus
pilars i al mateix temps un dels seus principals focus de tensió.
He traçat aquest context
perquè segons el meu criteri el gran perill de la digitalització es troba en el
model econòmic que la sustenta, una fase de capitalisme avançat caracteritzada
pel poder de les grans multinacionals, principals beneficiaries de la globalització.
Aquestes multinacionals, en el cas que ens pertoca adscrites al sector
electrònic o al de la informació, poden fer una utilització perversa dels
privilegis que estan adquirint, com en el cas de Google esmentat al llibre de
Darnton. L’amenaça d’un ús abusiu dels llibres digitalitzats per part d’unes
empreses que monopolitzen el sector, amb un poder gairebé absolut ja que el ram
informàtic i l’editorial està tendint a la creació de descomunals monstres
corporatius, el que en anglès es coneix per Too
big to fail, massa grans per a permetre que s’enfonsin (no cal més que pensar
en el Grup 62 i Planeta), amb el negoci controlat per molt poques empreses; això
sí que suposa un gran perill per a la divulgació del coneixement, entès aquest
com un bé públic i no com un producte amb el qual comerciar. En aquest sentit
la indústria editorial presenta el mateix panorama i perills que qualsevol
altre.
6 comentarios:
Val a dir que, per a oligopolis, els de la distribució del llibre de paper.
Ara mateix a Catalunya només hi ha un gran distribuidor, oi?
Segons gent del ram (autors), hi ha tres empreses que copen més del 90% del mercat (han arribat al 95%) entre llibres i revistes (diaris no ho sé segur).
Les més petites editorials es fan soletes la distribució.
El panorama està tan negre com la teva mirada; bé, ara tan vermell: hi ha sobretot dues distribuidores; una estava a punt de la suspensió de pagaments fa poc, no sé si haurà remontat.
Salut!
La solució (precària i indefugible) passa per l'autogestió. Esforçar-se per arribar on un pugui arribar sense fer el joc als monopolis.
Pel que fa a la qualitat, o autogestió o microeditorials. Pel que fa als best-sellers, grans editorials. Crec que aquest serà el panorama d'aquí molt poc. Les empreses que ho passaran pitjor seran les mitjanes, que desapareixeran o seran engolides pels grans taurons, igual que alguna de les grans.
Salut!
Publicar un comentario