A El
incongruente, una de los poques novel·les de Gómez de la Serna, l’escriptor va
traslladar el seu estil epigràfic i paradoxal a un text amb estructura de
novel·la, encara que, tractant-se de qui es tracte, qualsevol lector ja es pot
anar fent a la idea de que no serà cap novel·la convencional.
El títol no pot
ser més descriptiu: Gustavo, el protagonista, és una persona absolutament
incongruent, amb una existència feta d’absurd, plasmada en un reguitzell de
conseqüències deslligades o oposades a les causes, cosa que dóna per a una
narració sense cap ni peus segons els criteris de narració realista, un univers
Gómez de la Serna on sembla acumular-se gregueria rera gregueria, amb el lector
convidat a llegir un tour de force
d’ingeni verbal, una poètica de l’objecte i d’allò quotidià modificat per la
inventiva, un relat en el qual la imaginació pren el poder.
Vaja, que Eduardo
Mendoza probablement la consideraria una
mala novel·la. Problemes de valorar les coses segons un criteri literari estricte
i limitat, dos adjectius que no s’escauen gens a l’estil de Gómez de la Serna,
un escriptor genial, pura inventiva, un pur esclat alegria per l’art de les
paraules.
La qualitat
poètica de l’estil de Gómez de la Serna marca la singularitat d’una
novel·la molt personal, però amb tot
propera a l’esperit d’altres escriptors més o menys coetanis com Kafka o
Walser, de qui l’incongruent Gustavo sería un germà amb menys pathos en el caràcter i més donat a
l’ocurrència, el sentit de l’humor i a donar-li la volta al costumisme.
Amb tot, la novel·la
decep una mica, sobretot si se la compara amb exemples dels escriptors
anteriorment citats o en les gregueries del propi don Ramón.
2 comentarios:
Caldrà acostar-s'hi. Gómez de la Serna ofereix sempre un punt de vista necessari.
Ramonísimo
Publicar un comentario