Al seu Red Riding
Quartet, una tetralogia de sèrie negra, David Peace va novel·lar la corrupció a
Anglaterra durant la dècada del 74 al 83. Un periodista que comença a disposar
de firma pròpia dins un diari regional i que acaba de perdre el pare investiga
l’assassinat d’una nena al Leeds de 1974, vinculant aquest crim a d’altres
similars anys abans. La novel·la perfecte per aquests dies de tempesta mediàtica amb un cas similar.
Com tota bona novel·la negra la descripció de l’ambient
pretén ser realista –la novel·la negra
ha de contenir aquest realisme gairebé per contracte del seu codi intern
de gènere. Peace descriu els engranatges de la maquinària social a l’Anglaterra
del 74 amb voluntat mimètica però narrador subjectiu, resultant així un retrat
naturalista però filtrat pel psiquisme d’un personatge en caiguda lliure mentre va gratant dins la brossa de la seva comarca.
Un d’aquests
escenaris que rep una atenció especial és la seu del diari regional on treballa
el protagonista, però sense descurar el retrat d’altres ambients com les
comissaries policials o els despatxos dels polítics de la terra, uns despatxos
on es pateix tanta negligència i corrupció com a la Catalunya actual –per tant,
aquestes no són característiques privatives del caràcter llatí, obvietat que
cal repetir.
La dinàmica de la
crisi continua ja s’havia instal·lat al 1974 degut a la crisi del petroli, de
manera que la novel·la està farcida de conflictes socials derivats d’una
situació a punt d’esclatar perennement, amb polítics que amaguen la seva
homosexualitat, empresaris pocavergonyes (no, no és un pleonasme), policies
violents o arquitectes milionaris, entrelligats a la trama criminal en que es
juxtaposen els delictes urbanístics amb la perversitat infanticida, en un dels
grans encerts de Peace, aspecte aquest que ve de la millor tradició de la sèrie
negra, ja present als clàssics com Hammett i Chandler, malgrat que Peace, pel
tipus de narrador, s’apropa més a una línia més dura, com la de Jim Thompson. La
veu del narrador que al mateix temps intervé en l’acció com a protagonista no
té res que el faci especial, un perdedor més de classe mitjana en caiguda
lliure, però marca constament la descripció dels fets i l’atmosfera de malson
del relat, ja que quanta més porqueria moral descobreix, més s’enfonsa. En això
s’apropa a escriptors com Irvine Welsh.
A més de l’encert
d’aquest protagonista, què té d’especial Peace per a merèixer la fama que s’ha
guanyat entre el públic de la sèrie negra? Doncs el seu talent al treballar
algunes escenes climàtiques molt ben narrades i en les quals queda palesa la
bogeria de la civilització contemporània, mostrant el que mai surt a les notícies,
com un atac policial a un campament gitano de ressonàncies bàrbares, amb els
policies fent el paper d’indis a Murieron
con las botas puestas, els agents de l’ordre propinant una pallissa brutal als
gitanos.
Res massa estrany però magistralment descrit. O l’escena carregada de
psicologia profunda en que el periodista entra a les catacumbes on s’amaga l’infanticida,
significativament dissimulat sota terra, i el que troba al seu interior
Qualsevol a qui
li agradi el rock britànic dels setanta reconeixerà fàcilment els paisatges
descrits per Peace a 1974, el món del
glam rock i l’ambigüitat sexual, de la cervesa, els whiskys, les cigarretes per
a esmorzar, els resultats de l’equip de futbol de la ciutat quan a la lliga
anglesa hi havia hooligans i no xecs àrabs,
la crisi industrial, o les raons de la lenta decadència dels laboristes i
l’inici de la preponderància dels torys...
tots aquests elements conformen 1974,
una recreació subjectiva i subjectivista d’aquella atmosfera decadent, amb el
país que un segle abans havia conquerit mig món fent figa.
Pur pub rock
2 comentarios:
Ian dury, David Peace....et reprodueixo la meva resposta al teu comentari al meu blog:
ep missatger! doncs tinc el David Peace a la llista i vaig veure l'adaptació de les seves novel·les per internet:
http://www.seriesyonkis.com/serie/red-riding
tens raó, penjaré el tema de CV do the Mussolini, i tant!
.....
i els bogarders l'estan fent grossa...i jo només soc un entre tants d'aquesta penya...
Home, Àngel, pots gaudir-la entre altres raons està plagada de referents britànics.
M'ha semblat una bona novel·la de sèrie negra però sense arribar a ser magnífica, excepte en algunes escenes.
Salut!
Publicar un comentario