Inferno, d’August Strindberg, exposa com veu la vida una mentalitat intuïtiva, que
troba signes arreu, que es pregunta en tot el que veu si constitueix una senyal
del que ha de fer o del que està a punt de succeir, una persona que igualment sent
infl
uències etèries que l’afecten; es tracta d’un tipus de mentalitat diríem
que hegemònica en la humanitat però que en els darrers tres segles ha passat a
ser menystinguda, pròpia de persones supersticioses, quan no esquizofrèniques;
amb aquest moviment s’ha convertit una cosmovisió en matèria psiquiàtrica. El
fet singular d’Inferno rau en que
aquest retrat de caràcter es presenta en una trama realista, en la tradició del
dinou de la descripció d’una personalitat, quan pel tipus de persona s’adiu més
a la trama fantàstica.
W- Blake: Satan, a la seva Glòria Original |
Comença la
novel·la amb un preludi dramàtic protagonitzat per Déu (descrit com un
usurpador maligne, príncep del món) i Llucifer (el portador de la llum), en un
pròleg en forma de cosmogonia, amb episodis bíblics alterats des d’una
perspectiva luciferiana, en una subversió del missatge del monoteisme judeo-cristià,
alterat per certes gotes de platonisme i de gnosticisme (a més del demonisme).
A continuació,
sota una aparença narrativa pròpia de la novel·la, es presenta el gruix del
relat, narrat amb to confessional per un àlter ego d’Strindberg. A més del
pròleg dramàtic i de la narració, s’hi juxtaposen algunes entrades del diari
del personatge principal, una mena de notes d’alquimista, noble art que
practica l’àlter ego. El personatge tot sovint investiga en l’alquímia,
consigna les seves reflexions i el fruit del que ha après en la recerca als
alambins, amb l’alquímia com a forma de coneixement.
També hi
apareixen dobles, móns subtils, les influències astrals, els elements químics,
les flors, l’Acherontia Atropos (la
papallona que té dibuixada a les ales una figura amb una retirada a una
calavera humana, símbol de la mort), i d’altres. El text es presenta com una
miscel·lània sobre els temes predilectes de la filosofia oculta, amb continues
digressions sobre els temes més diversos superposades al fil principal, el
relat en primera persona de l’àlter ego. Segueix els preceptes de la filosofia
oculta en una versió lluciferina, que accepta l’influx tant de les potències
angelicals com de les demoníaques, en un tret en el que encara hi batega el
romanticisme.
Profundament
desequilibrat, el protagonista investiga el misteri de l’univers mitjançant el
seu equip químic, en el que busca senyals. Està tan a prop de la il·luminació
com bogeria. A la cerca de la visió absoluta, el personatge ho deixa tot, fins
i tot la dona i els fills. Misantrop, la personalitat molt individualista del
protagonista entra en fricció amb la gent del seu voltant. La novel·la destaca
per la intensitat que transmet; el patiment i la confusió del personatge
resulten en aquest sentit molt versemblants.
Degut al que va
vivint el personatge, acaba pensant que l’infern existeix, però com experiència
vital sobre la Terra. Els molts patiments que li estan reservats a cada ésser
humà, degut a les pulsions i als desigs, acaben construint una realitat
infernal que l’embolcalla.
2 comentarios:
Potser no té res a veure (o sí), però aquesta setmana hem passat tots dos per l'Infern. Jo, tot anant cap el Purgatori.
Cada cop tendeixo a pensar que res és casual.
http://enarchenhologos.blogspot.com.es/2014/05/barcelona-de-linfern-al-purgatori.html
Apunt molt interessant, Enric. Jo crec que hi ha atzars encantadors, i que al mateix temps certes circumstàncies no són gens casuals.
Ara estic en plena revisió de la tradició no-dualista a occident (de diversa manera, hermètics, neoplatònics, panteistes romàntics, etcètera), molts d'ells amb una manera de concebre l'infern molt original; estic gaudint enormement amb aquestes lectures, la veritat.
Salut!
Publicar un comentario