Glossarem a
continuació altres temes de filosofia hermètica que apareixen a El mundo en la era de Varick.
Per començar, el
primer capítol transcorre en un teatre a punt de celebrar una prova d’actors.
Les escenes de teatre constitueixen un dels motius més representats en les
ficcions hermètiques, ja que resulten al·legories molt acurades de com concep l’existència
humana aquesta corrent, una representació en el gran teatre del món, un motiu
molt estimat per exemple per David Lynch, com hem apuntat en diverses ocasions.
Un altre motiu
recorrent de l’hermetisme, el microcosmos i el macrocosmos. Aquesta idea a més
es pot derivar-se en una altra: la del món còpia o simulacre. En aquest cas, el
que fa de món referència, el món dels personatges principals (equivalent al món
referent, quotidià) constitueix una còpia (o a l’inversa) d’un altre.
Les teories dels
móns paral·lels han fet que el postmodernisme utilitzi aquest tema sovint en
les seves ficcions, per exemple en novel·les Philip K. Dick, d’Arthur Nersesian
(Staten
Island), o a la pel·lícula Another
earth.
En el cas de la
novel·la d’Ibáñez, el resultat s’acosta encara més a l’hermetisme: existeix un
altre món, una dimensió de somnis de la qual la Terra seria doble o simulacre.
Al somiar es pot accedir a aquest altre planeta, anomenat Demonia. El món
paral·lel de Demonia apareix com matèria d’una novel·la de ciència ficció. A Demonia la revolució industrial es va
aturar al segle XIX, no s’utilitza electricitat i la societat ha evolucionat
d’una manera radicalment oposada a la de la Terra.
Però seguim amb
motius hermètics: els éssers humans disposen de poders psíquics. Un
extraterrestre, Varick, viatja a la Terra. El primer contacte el manté telepàticament
amb una escriptora de ciència-ficció i mèdium; diversos lectors elucubren que
potser es tracta del planeta d’origen de Varick. Durant anys Varick es
manifesta com un daimon en el sentit grec, un esperit que influeix en aquells
amb qui connecta; els hi ofereix una visió de l’existència diferent i els
aconsella com assolir-la.
També es parla
d’un monestir al cor d’Àsia on es pot aprendre directament dels vells mestres,
al·ludint al mite de Shambala, somiat per tants hermètics, un lloc en els que
viuen els que han descorregut els vels del misteri –uns vels que tanmateix no
poden ser descorreguts, com ja va apuntar Benjamin, sempre amb la seva veta
hermètica.
Vinculat a la
idea de Shambala hi ha la d’un difús orientalisme que impregna l’espiritualitat
occidental des de la teosofia. L’orientalisme de la novel·la no es vincula
només a un concepte poc definit de espiritualitat que serveix per englobar
pràctiques i creences molt diverses, fins i tot antagòniques, sinó que també hi
ha efluvis de l’orientalisme en sentit artístic durant el XIX, el que es deixa
seduir per una versió idealitzada de l’altre per excel·lència, amb una versió
onírica de la Mediterrània del sud i de l’est. En el cas de El mundo en la era de Varick, es
produeix una irrupció fantasmagòrica de l’orientalisme en la forma modernista i
situat a l’actual Istanbul. Un altre dels grans temes hermètics d’una obra que
com es veu en mostra molts dels seus nòduls fonamentals
No hay comentarios:
Publicar un comentario