Ka, la novel·la de Roberto Calasso, és molt singular. El protagonisme recau
en la cultura clàssica de l'Índia, les aventures dels seus devas i rishis, els elements que conformaven els ritus vèdics, fins i tot
les reflexions a propòsit de la seva enigmàtica història. La novel·la no es
presenta com un manual més de mitologia sinó que el conjunt s’ordena en una
forma narrativa, de manera que la cultura riquíssima del país substitueix una
convencional trama amb personatges principals i secundaris.
Els capítols,
independents i focalitzats en un tema o personatges, presenten el cicle còsmic
d’acord a algunes escoles del sanatana
dharma (hinduisme), amb una primera etapa protagonitzada pels grans
generadors de l’existent, en especial Prajapati, després pels devas, els déus, i les seves lluites
contra els asura, a continuació l’era
dels grans rishi, els savis vidents,
després les aventures del gran avatar Krishna, el Budha, per concloure el cicle
còsmic amb la gran destrucció, necessària per a que es produeixi la
palinginèsia, el renaixement amb un nou començament de cicle.
Calasso treballa
els capítols partint d’algun personatge o d’algun ritus, en una disposició
força atzarosa, en que pren més importància la voluntat creadora de Calasso que
la lògica causal. Entre els temes de la mitologia que mereixen un capítol s’hi
troben la generació de les criatures existents per Prajapati, els amors de
Shiva i Parvati o les enrevessades parts del ritus del sacrifici del cavall.
Un punt de
partida tan peculiar es tradueix en un llibre que perd alguns dels valors del
relat causal (l’ancoratge en una trama que aporten els personatges i la consegüent
creació d’empatia) però que, a canvi, ofereix un festí de coneixement i
revelació d’un univers que aconsegueix encabir una tradició mil·lenària en les
quatre-centes planes del llibre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario