Si tinguéssim ànim
taxonomista, podríem classificar els artistes en dos tipus purs: el narcisista
i l’empàtic; uns tendeixen a la mirada compassiva cap a l’altre, amb el punt
dèbil de que tot sovint la rauxa sentimental fa perdre alçada estètica; el tipus
que parteix del seu propi jo profunditza molt en la psicologia pròpia i amb
unes formes sovint sumptuoses, com en el cas de Dalí, Picasso, Pla o Capote; el
seu defecte és que els hi costa poc caure en l’egolatria, quan no dominen el
seu impuls. Entre aquests pols purs existeix una infinita graduació. La
societat de l’espectacle, necessitada de fabricar grans herois, acostumar a
destacar autors narcisistes, que gaudeixen de més atenció dels mitjans.
En el cas del
difunt Foster Wallace es combinen totes dues tendències; se’l pot considerar un
artista d’ego, tot i que en una variació depressiva. La seva personalitat es
filtra constantment a La broma infinita,
que seria un gran àlbum exponent les tendències que fonamentaven la seva
personalitat: l’artista experimentador dels cineastes Incandenza, el tècnic
obsessiu de l’escola de tenis, el maníac-depressiu addicte a qualsevol substància
estupefaent, el participant en reunions d’Alcohòlics Anònims, el crític polític
radical però extravagant dels grups d’alliberament del Quebec: de fet, aquests
són els quatre grans grups de personatges de La broma infinita. Amb ells es podrien compondre les principals
tendències en el caràcter de l’escriptor.
Però de manera
paral·lela, la novel·la-riu (un Amazones de la literatura postmoderna, amb unes
notes que constitueixen veritables senders que es bifurquen, constituint vies
secundàries que enreden en una confusió tanmateix molt plaent) conté un gran
retrat de la seva generació i el món occidental immers en la societat de
consum, d’una manera tan exagerada que fins i tot s’esponsoritzen els anys,
costum no tan allunyada de les pràctiques publicitàries del moment; les
agències de publicitat deuen somiar en una realitat com la de La broma infinita.
El retrat que fa
de la Nord Amèrica obsedida per la competició i per les addiccions destaca com
el més valuós literàriament de la novel·la, una descripció en la que Foster
Wallace pot deixar lliure el seu talent per la ironia i el costumisme social. Els
individus oscil·len entre les substàncies i activitats que esclavitzen per una
banda, i per l’altra uns sistemes d’ordenació i control social d’inspiració
totalitària, o com a mínim que promouen l’uniformitat.
Fins i tot un dels personatges s’anomena John Wayne, un jove jugador de tenis que encarna una mica els valors clàssics del nord-americà de triomf en duels per la victòria amb els rivals. Wayne és l'ombra dle protagonista Hal, la seva versió exitosa al tenis, un ideal de conducta robòtica, sense cap tret de personalitat que el faci singular. fins i tot se'n va al llit amb la mare de Hal; el protagonista en canvi, malgrat ser una estrella juvenil del tenis i un supedotat, trontolla per tot arreu, carregat d'addiccions, imperfecte des de les primeres planes, quan, en una escena que està situada al futur de tot el que es narrarà després, pateix d'afàsia durant l'entrevista-judici per entrar a la universitat. Els entrevistadors dubten que sigui tan intel·ligent com indiquen els seus treballs, dubtes incrementats al no poder expressar-se Hal.
Fins i tot un dels personatges s’anomena John Wayne, un jove jugador de tenis que encarna una mica els valors clàssics del nord-americà de triomf en duels per la victòria amb els rivals. Wayne és l'ombra dle protagonista Hal, la seva versió exitosa al tenis, un ideal de conducta robòtica, sense cap tret de personalitat que el faci singular. fins i tot se'n va al llit amb la mare de Hal; el protagonista en canvi, malgrat ser una estrella juvenil del tenis i un supedotat, trontolla per tot arreu, carregat d'addiccions, imperfecte des de les primeres planes, quan, en una escena que està situada al futur de tot el que es narrarà després, pateix d'afàsia durant l'entrevista-judici per entrar a la universitat. Els entrevistadors dubten que sigui tan intel·ligent com indiquen els seus treballs, dubtes incrementats al no poder expressar-se Hal.
Una de les
virtuts més incontrovertibles de La broma
infinita rau en el sentit de l’humor, en buscar girs còmics, en una vis que
recorda al gran referent: Tristram Shandy, malgrat que en les pitjors planes el
to s’apropa a una enutjosa conyeta digna d’una cheerleader. Malgrat un registre pop que cerca la vulgaritat, el
text presenta un sofisticació equiparable a la seva enorme complexitat, una
combinació d’allò més elevat i allò més baix que constitueix un dels trets que identifiquen el postmodernisme.
També perd una mica en el que precisament l’ha feta famosa, un aire de monument
generacional que agradarà a qui comparteixi referències però que pot arribar a
molestar a altres lectors.
Malgrat petites
guixades, La broma infinita sobresurt pel seu innegable
domini tècnic unit a una gran voluntat d’estil em semblen les principals
virtuts d’una obra que és probablement tracta de la gran novel·la de la segona onada
de postmodernitat nord-americana.
Foster Wallace
combina maneres de narrar, amb tota una sèrie focalitzada en Hal Incandenza
(alguns apartats fins i tot en primera persona), altres centrats en l’addicte Don
Gatelly, en ple procés de desintoxicació a Alcohòlics Anònims, o el terrorista
de la cadira de rodes Marathe. Desfilen molts altres personatges, en una de les
obres més poblades de la història de la literatura. La gran modulació de la veu
narrativa, el talent majestàtic que demostra en la perícia tècnica fragmentària
és plenament postmodernista –cosa que no significa que no s’hagués plantejat
abans, amb dos referents clars de La
broma infinita en Tristram Shandy i en l’Ulisses de Joyce.
Si l’estil
resulta enlluernador, no li desmereix l’estructura d’aquest artefacte-laberint,
una novel·la rizomàtica que equival en literatura a les construccions alambinades
d’Escher o l’escala de Penrose.
No hay comentarios:
Publicar un comentario