Malgrat fer
avançar la història de Doktor Faustus mitjançant narracions i no
escenificacions, això no implica que Thomas Mann no n’afegeixi cap. Entre les
poques situacions escenificades està la trobada simbòlica, delirant però així i
tot donada per real almenys pel propi Leverkühn, entre el compositor i el
Diable, en que també es canvia el narrador, i passa a ser el propi músic qui la
descriu en una nota autobiogràfica trobada pòstumament pel seu amic narrador
Zeitblom.
La tesi del
narrador, i tot fa suposar que la del propi Mann probablement no s’allunyava
gaire, rau en que la genialitat d’origen diví té un fort element incorporat
d’origen diabòlic, irracional, monstruós, una idea de la genialitat, doncs, amb
forta petjada del sublim romàntic. Amb tot, el narrador interpreta l’episodi
com un tret de la mateixa bogeria que acabarà amb el compositor, després d’una
reunió apoteòsica en que Leverkühn reuneix a tothom que ha tingut certa
vinculació amb ell i confessa haver sigut ajudat pel dimoni durant tota la seva
carrera.
Però aquestes dos
escenes amb participació directa o indirecta de Satanàs no constitueixen les úniques
escenes d’aires arquetípics del Doktor Faustus. N’hi ha varies més, com una amb
un empresari musical jueu que vol representar al compositor per Europa.
L'escena en que un superhome té una entrevista amb el diable per a fer un pacte amb ell també va inspirar a un altre gran creador com Murnau, amb resultats brillants:
2 comentarios:
Una obra majúscula, seductora com el mite de Faust.Sàviament barrejada amb la trama, la teoria musical no solament no grinyola sinó que potencia el conjunt.
Mann és un dels autors als quals no visitar de tant en tant et fa perdre un llegat bàsic per a la literatura actual.
Bon dia, Antiartistes:
En efecte, revisar a Mann resulta molt enriquidor. Totes les novel•les seves que he llegit tenen una gran densitat intel•lectual, un rerafons simbòlic de primer ordre i un gran poder de penetració.
I teniu raó: la teoria musical no solament no grinyola sinó que la novel·la constitueix una de les reflexions més reeixides d'estètica musical.
Salut!
Publicar un comentario