A la monumental i
enlluernadora (i monumentalment enlluernadora) Doktor Faustus Thomas Mann va
juxtaposar la història d’Alemanya i d’Europa durant les primeres dècades del
segle XX amb la trajectòria vital d’un compositor que en certa mesura serveix
d’emblema de l’estat espiritual col·lectiu. El doctor en filologia Zeitblom
narra la biografia del seu amic Adrian Leverkhun, músic i compositor de gran
talent, en un recurs ben clàssic, la narració dels fets d’un heroi per la veu
interposada d’un home comú: Sherlock Holmes i Watson.
L’estil del
llibre és dens i anacrònic, construït sobre un narrador testimoni que explica
la vida de Leverkühn d’aquesta manera indirecte. De fet, tota la novel·la pot
ser llegida com una immensa indagació respecte a les diverses maneres de
narrar, ja que, a més de la gran majoria de capítols escrits per un narrador
testimoni, n’hi ha un escrit pel propi Leverkühn descrivint una entrevista amb
un interlocutor molt singular, així com un altre amb un diàleg entre el
compositor i un virtuós del violí, impossible de narrar per Zeitblom ja que ell
no hi era present.
Zeitblom pren
especial atenció a la faceta artística de l’amic que idolatra; narra la
formació d’un compositor així com la seva etapa d’exposició pública, les
circumstàncies que forgen el seu caràcter, la seva trajectòria, els seus gustos
i valoracions respecte al llegat musical previ. Apunta els components que originen una creació artística. El
narrador Zeitblom (i, clar, l’escriptor Mann) prenen tanta cura que Doktor
Faustus podria considerar-se una de les narracions de capçalera dels musicòlegs
o de tot aquell a qui interessi la teoria de l’anomenada música culta,
especialment la dels primitius flamencs, la clàssica i la romàntica, amb
reflexions sobre harmonia, tonalitat, instrumentació... la novel·la constitueix
una de les novel·les que conté més teoria musical; potser resulta la gran
novel·la de la música clàssica.
Descriu tanmateix
allò que sustenta la vida intel·lectual de Leverkühn, des del poble on va
créixer i els mestres que el van influir, els anys universitaris (abans d’aprendre
composició musical com a estudiant teologia), el procés creatiu allunyat de la
metròpolis, reclòs durant anys en una casa al camp, inquirint-se sobre els
components que originen una creació
artística.
Tot plegat, una quantitat
enorme d’informació exposada amb un ús constant de la narració, gairebé sense
escenificar res, és a dir, el més anacrònic possible respecte al que s’estila
al present i les seves modes literàries, en que les escenes ocupen bona part de
la literatura, tan de la comercial com la que segueix criteris més artístics.
Sens dubte, Mann
parteix de la gran tradició realista del dinou, amb un estil sobri i contundent
que prima la transparència del relat; omet en bona mesura les experimentacions
de modernistes literaris i avantguardistes de principis del XX i els seus jocs
textuals. (...)
2 comentarios:
si el doctor Faustus era un diable de tant de pactar-hi, imagineu-vos el doctor Sbobet que -a més de poeta i bohemi- és el complement perfecte del Titisme.
El doctor Sbobet o la inventiva visual inesgotable del bogardisme...
Publicar un comentario