Kaurismaki és un cineasta amb una sensibilitat especial: la gestualitat dels seus personatges l’apropa tot sovint al cinema mut, la singular fredor llunàtica recorda a Melville o al Bresson d’El diner, mostra un sentit innat per l’escenari suburbial i pel geometrisme subjacent digne d’Antonioni -bé, per a qualsevol tipus d'escenari-, a més d’una extravagància molt propera a Lynch.
Però a més del seu talent formal i narratiu, Kaurismaki sap organitzar les festes més estranyes del cinema, i sense necessitat d’escarafalls ni de mascarades estrafolàries, com faria un director amb menys capacitat i inventiva que ell. A l’Home sense passat en prepara una entre pidolaires, membres de l’exèrcit de salvació i guàrdies de seguretat, allunyat del glamour de les estrelles, dels maniquís, o dels rebels sense cause, i degut a això mateix molt més autèntica, amb tota la tropa de perdedors ben humans gaudint amb una música que seria una tonada borda semblant a un surf-rock finès, si tal cosa és possible.
Festes com aquesta on s’uneixen l’exèrcit de salvació i els captaires són i seran cada cop més multitudinàries en un món dissenyat pels tecnòcrates i el seu fonamentalisme de mercat –que, recordem-ho, anava a acabar amb les crisis cícliques. Amb un mestre de cerimònies com en Aki Kaurismäki i uns companys de celebració com l’únic exèrcit que val la pena i els pidolaires que ja som, o sinó serem, la festa promet ser grossa. Una festa tan grossa com ho serà tot el 2012. Darrer any del tardocapitalisme? Com resulti finalment que els vidents maya tenien raó...
Sigui com sigui, aquesta nit farem xerinola entre perdedors kaurismakians.
Però a més del seu talent formal i narratiu, Kaurismaki sap organitzar les festes més estranyes del cinema, i sense necessitat d’escarafalls ni de mascarades estrafolàries, com faria un director amb menys capacitat i inventiva que ell. A l’Home sense passat en prepara una entre pidolaires, membres de l’exèrcit de salvació i guàrdies de seguretat, allunyat del glamour de les estrelles, dels maniquís, o dels rebels sense cause, i degut a això mateix molt més autèntica, amb tota la tropa de perdedors ben humans gaudint amb una música que seria una tonada borda semblant a un surf-rock finès, si tal cosa és possible.
Festes com aquesta on s’uneixen l’exèrcit de salvació i els captaires són i seran cada cop més multitudinàries en un món dissenyat pels tecnòcrates i el seu fonamentalisme de mercat –que, recordem-ho, anava a acabar amb les crisis cícliques. Amb un mestre de cerimònies com en Aki Kaurismäki i uns companys de celebració com l’únic exèrcit que val la pena i els pidolaires que ja som, o sinó serem, la festa promet ser grossa. Una festa tan grossa com ho serà tot el 2012. Darrer any del tardocapitalisme? Com resulti finalment que els vidents maya tenien raó...
Sigui com sigui, aquesta nit farem xerinola entre perdedors kaurismakians.
4 comentarios:
KAURISMAKI és gran, però veig que més enllà de la grandiosa Nuvols Passatgers, la seva obra és més i més interessant encara, som-hi...
M'ha molat molt aquesta cançoneta! Em sembla que només he vist una pel·li Aki i no era aquesta. M'agradaria veure aquesta que dius i potser d'altres perquè fa poc vaig llegir una entrevista a un diari (tranquil, no era LV) i el paio em va caure molt bé. Com pots comprovar torno a pulular pel món virtual. Bon 2012!
Àngel, Kaurismaki en general m’agrada molt, però especialment aquesta Un home sense passat. Uneix l’esperit del Chaplin de Llums de la ciutat amb l’estètica singular d’un autor independent.
Salut!
Home, Òscar, ben retrobat! Un plaer tornar-te a llegir.
En Kaurismäki val la pena, fins i tot encara que ho digui LV. Per cert, critico la seva direcció i el seu biaix polític, però no el seu suplement de cultura, el millor entre els que es fan i desfan a Ibèria. Clar que com als amants dels tecnòcrates tant els hi fa la cultura... no ho valoraran...
Però no perdem el temps amb tecnòcrates: benvingut!
Publicar un comentario